Betyg: 4/5

Stockholmsbaserade Treitlerkvartetten som är en av Sveriges mest uppmärksammade stråkkvartetter intog på söndagseftermiddagen Betlehemskyrkans scen i Örebro. En till synes oansenlig plats i jämförelse med de estrader i Helsingfors, New York, Genua och London som man framgångsrikt spelat på sedan man bildades 2012. Denna dag stod så vitt skilda kompositörer som Franz Berwald, Sofia Gubajdulina och Dimitrij Sjostakovitj på programmet. Och kontrasterna skulle bli stora under de dryga nittio minuter som konserten pågick. 

Franz Berwalds "Stråkkvartett nr 1 i g-moll" fick inleda eftermiddagen. Det är vackert, ömsom spirituellt, ömsom vemodigt och en lyriskt sjungande tonkonst som trots allt detta blir lite musikaliskt förutsägbar och trist. Speciellt när den ställs i skuggan av den ryska Polar Music Prize-pristagaren Sofia Gubajdulina vars "Reflections on the Theme B-A-C-H" följde strax efter. Här möts vi av en hjärtskärande intensitet kombinerad med en touch av andlig och orientalisk mystik. Bakom varje musikalisk dörr väntar ett kraftfullt spänningsfält av disciplinerad, elektriskt sprakande improvisation, något som Treitlerkvartetten behärskar till hundra procent i sin energiska intensitet.

Efter en kort paus avslutades eftermiddagen med Dimitrij Sjostakovitjs "Stråkkvartett nr 3 i F-dur". I jämförelse med Gubajdulina så är Sjostakovitj hyfsat lättillgänglig. Här finns vissa drag av skandinavisk folkmusik. Kvartetten gör en oerhört fin prestation. De låter Sjostakovitj explodera där det krävs samtidigt som detaljerna och finliret i den stundtals fragmentariska stråkkvartetten sitter som gjutna. Det är fantasieggande och omväxlande, modernistiskt men inte kärvt utan snarare mest drömskt med en vänlig grundton som är musikaliskt gedigen. Det är inte förvånande men likafullt underbart att Treitlerkvartetten gav oss en underhållande öronglädje från första not till sista.