Betyg: 4/5

Örebrobaserade Wirén Quartet, eller Wirénkvartetten som de kallas i dagligt tal här hemma i Sverige, är något så ovanligt som en stråkkvartett av allra högsta internationella klass. Medlemmarna - Hans Elvkull, Linn Elvkull, Hanna Thorell och Roger Olsson - är alla erkända musikaliska stöttepelare i Svenska Kammarorkestern. Jag har sett Wirén Quartet live vid ett flertal tillfällen men aldrig när de spelat något av upphovsmannen till kvartettens namn. Men här tar de sig alltså an Dag Wiréns stråkkvartetter nr 2 till 5. Den äldsta från 1935 och den yngsta från 1970 - Wirén komponerade inget under sina sista fjorton år i livet och avslutade sin karriär med "Concertino för flöjt och liten orkester, op. 44" 1972. 

De tidiga kvartetterna på denna CD är stundtals melodiskt sommardoftande men ändå långt ifrån idylliska. Här finns en solid nordisk ton med lika delar svalka och ljus. Mot mitten av 40-talet blev Wirén allvarligare i sin ton, möjligen påverkad av Sibelius. I den tredje stråkkvartetten framträder ett mer skarpskuret svårtytt mörker. Denna gedigna och på något sätt ensamma musik framför Wirén Quartet med en alldeles magnifik sträv ljudglöd. 

Wirén Quartet hanterar samtliga stråkkvartetter med stor omsorg. Men i det verkliga mästerverket, den sorgtyngda fjärde kvartetten från 1953 skapar man ett ödsligt, introvert allvar som är så nära att man nästan kan ta på tonerna som kommer ur högtalarna. Därtill har producenten och ljudteknikern Sean Lewis förvandlat Hardemo kyrka utanför Örebro till en utsökt inspelningsplats och ur kyrkväggarna lockat fram en väl avvägd ljudbild som passar den nordiska kärvheten hos Wirén Quartet. Det här är en skiva som växer för varje lyssning och som varje kammarmusikälskare borde ägna en bra stund åt i bästa musiklyssningsfåtöljen. Det är mycket väl använd tid.